v>

Monday, May 18, 2009

servis motor

urmm....aku dh bosan sgt kt umah time cuti sabtu & ahad ari2....aku xtau nk wt ape lg...rumah dh kemas...kain bju dh basuh...pe lg ar yg aku leh buat ni...urmm....skali aku terpandang motor aku...haaa...aku tau ape yg perlu aku buat....aku nk godek2 motor aku ni...dh lme gak aku x bukak motor ni...arini aku nk servis karburator motor....korang nk tau x ape 2 kerburator...mne yg xtau ni aku bgtau...

ni ar dia karburator....bende ni saluran penting dlm motor utk menyalurkn minyak petrol....ni kire bnde pnting gak ni....xde ni mmg xjalan ar motor korang nnti....

ni ar kwsn tmpt tgl dia....dm mcm habitat dia ar...dia akn ddk di bhgian tgh2 motor anda....karburator ni bercantum dgn blog motor pastu bercantum ngan tabung angin ( yg berlubang2 2 )...ade stgh2 motor 2, karburator akn bercantum dgn injin...sllunye motor 4 lejang ar...cntoh EX5

ni bhgian karburator yg tlh aku pcah2kn part dia...tp gmbr x brape jelas ar...dlm karburator ni ade pelampung( utk mengawal kuantiti minyak supaya tidak melimpah ) minjet ( part utk mengawal kuantiti miyak ke injen ) pilot jet ( part utk mngawal semburan mnyak ) jarum kcik ( utk mengawal mnyak ) skru timing ( utk adjust timing sama ada nk tggi or rndah ) skru angin ( untuk mengawal pelepasan angin)....byk lg ar....klu korang nk tau brg2 dia lg...leh tnye eh...tlis je kt bhgian komen...klu aku tau aku akn jelaskn

ble dh bkak cmni aku kne ar cuci smua bhgian2 ni supaya bersih dari kekotoran...baru ar knderaan berjalan lancar...nk bikin kasi laju pn boleh...xde msalah...tp kne jmpe khidmat yg pakar ar....slh bikin nnti..urmm...ade yg motor xleh jln atau timing langsung xde....jgn memandai sndri eh......

aku rse smpi disini ajelh aku merepek psl motor ni.....lain kali klu aku bkak motor lg aku akn ceritakn kt korang...supaya ade gunanye di kemudian hari...hahaha...

4 orang tolong komen:

Nur Fatihah said...

fuh..servis beb... leh arr try ngan my motor.. :p

aken_surf said...

hahaha...leh ajer...where...when...hahaha

Cik Q said...

mat rempit ker?

aken_surf said...

ishhh...jgn tuduh bkan2 eh...

Post a Comment